5 mar. 2011

Si am spus da

Cum am aflat de aparitia acestei carti am dat fuga s-o cumpar. Am citit "Mananca, roaga-te, iubeste", acum vreo doi ani, mi-au placut calatoriile autoarei in Italia si Indonezia, partea cu India m-a cam plictisit...dar mi-am dorit mult sa citesc si continuarea !

“Si am spus da. O poveste de iubire” este traducerea din engleza a "Committed".

Si am spus da“ pentru ca, da, Elizabeth Gilbert se casatoreste in cele din urma cu iubitul ei brazilian Felipe (Jose Nunes numele sau real) si acest nou roman povesteste cum au ajuns sa se casatoreasca, desi iti jurasera sa n-o faca niciodata, traumatizati amandoi de divorturile prin care trecusera. Au fost obligati s-o faca, practic condamnati la casnicie de autoritatile americane de frontiera, doar pentru a ramane impreuna pe teritoriul Statelor Unite.

La ceremonia de nunta in cerc restrans care s-a petrecut intr-un orasel linistit din New Jersey, Liz a spus da. A spus-o din toata inima. Dar pentru asta a trebuit sa-si invinga incetul cu incetul, enorma reticenta fata de casatorie. Si a facut-o in stilul ei: timp de aproape un an, calatorind cu Felipe prin Asia de Sud-Est, s-a documentat asupra casatoriei. A incercat prin orice mijloace - lecturi, discutii cu tot felul de oameni, apel la experienta familiei - sa se impace cu batrana institutie inainte de a-i trece inca o data pragul.

Iar pe drum a descoperit o seama de fapte interesante despre casnicie, pe care le impartaseste cititorilor cu hazul, inteligenta si compasiunea ei caracteristice. 
Am adorat aceasta carte de la inceput, pentru ca este plina de citate, de date istorice, de maxime...nu este doar o clasica povestire...

Romanul este structurat in 8 capitole fiecare cu cate un citat de inceput:

1. Casatoria si surprizele - "Casatoria este o prietenie recunoscuta de politie".
2. Casatoria si asteptarile - "Un barbat poate fi fericit alaturi de orice femeie atata timp  cat nu o iubeste".
3. Casatoria si istoria - "Cea dintai legatura sociala rezida in casatoria insasi".
4. Casatoria si dragostea oarba - "Cu dragostea fii (un pic) mai cu luare-aminte decat cu restul".
5. Casatoria si femeile - "Astazi, problema fara nume este cum sa jonglezi cu munca, dragostea, gospodaria si copiii".
6. Casatoria si autonomia - "Casatoria este un lucru frumos. Dar este si o lupta continua pentru suprematia morala".
7. Casatoria si subversiunea - "Dintre toate actele din viata unui om, actul casatoriei ii priveste in masura cea mai mica pe ceilalti; si totusi, dintre toate actele din viata noastra, acesta-i cel in care ceilalti se amesteca in masura cea mai mare". 
8. Casatoria si ceremoniile - "Nimic nou pe aici, cu exceptia faptului ca m-am casatorit. Lucru care, pentru mine, e un motiv de profunda uimire".

Cel mai mult sunt de acord cu citatul de la capitolul 7 !!!
Cine a spus aceste lucruri si in ce context, ramane sa descoperiti voi cand cititi romanul :)

Dincolo de aceste "insertii socio-istorice", cum le numeste autoarea, noul memoir al lui Elizabeth Gillbert este o celebrare a iubirii, cu toate consecintele si complexitatea pe care dragostea adevarata, in lumea adevarata, le atrage dupa sine intotdeauna.

Mi-a placut chiar mai mult decat Eat, pray, love, sper sa va placa si voua !
Nu stiu cata nevoie aveam in aceste momente sa citesc o carte numai despre institutia casatoriei si ce aduce cu ea, insa cu siguranta imi va folosi intr-o zi !



PS: in timp ce finalizam acest articol, winamp-ul a ales melodia lui Bruno Mars - Marry you - o fii vreun semn ? :)

4 comentarii:

kleoby spunea...

m-ai facut curioasa. de ceva timp cochetez cu ideea de a vedea filmul, si sa citesc cartile, si cred ca, cat de curand o s-o pun in aplicare.
mersi mult pt pont
XOXO

Victoria West spunea...

Mersi pentru acest post, mi-a facut placere sa-l citesc. Chiar vreau sa citesc aceasta carte, si mi-am propus sa o fac anul acesta. Sper cu prima ocazie cand ajung la librarie sa o cumpar. Chiar azi am postat o leapsa cu carti la mine pe blog, si mentionam acolo ca vreua sa citesc Committed, si pe urma am vazut ca ai scris despre aceasta carte, si am venit fuga sa-ti citesc postul :)

Vino la mine pe blog sa vezi leapsa, ti-am transmis-o si tie. :)

Xoxo,
Victoria.

Roxy spunea...

Eat, Pray, Love a aparut acum vreo 3 ani daca nu ma insel. Eram intr-o librarie, nu auzisem in viata mea de carte, dar am fost atrasa de ea rapid. E drept ca si coperta interesanta a contribuit. Am citit apoi ce scria pe coperta din spate si fiindca si eu atunci eram intr-un moment in care incercam sa ma (re)gasesc, am zis ca e musai sa o citesc. Si mi-a placut enorm. Inclusiv partea despre India. De atunci ma tot gandesc cum sa ma apuc si eu de meditatie si sa-mi invat creierul sa ia o pauza, sa nu se mai gandeasca la nimic, sa fie blank macar cateva minute :) Unde n-as avea si eu un ashram aproape....

Filmul n-am reusit sa-l vad. Nu stiu de ce, dar nu merge. Am vazut cam o treime din el. O sa mai incerc insa....

De cartea de mai sus auzisem, dar nu stiam prea multe detalii. Ma bucur ca ai povestit despre ea. Chiar mi-e pofta sa o citesc.

Cele de mai sus mi-au amintit ca intr-adevar sistemul american ii cam casatoreste cu forta pe unii... ori te casatoresti, ori pleci. E un fel de "daca-i musai, cu placere" :)) Nu ca ar fi casatoria un lucru rau. Si nici convietuirea fara acte nu-i mai simpla ;)

La multi ani si o primavara plina de caldura si zamebete!

Pixxie spunea...

@Kleoby: cu placere :*

@Victoria West: astept parerea ta dupa ce citesti cartea ! xoxo

@Americanca: da, eu cred ca are o parte buna, asta cu "fortarea casatoriilor"...motiveaza cuplurile, in special barbatii indecisi sa ia mai repede hotarari :)

O primavara frumoasa tuturor :*